Středa 24. 12. 2008
Středa 30.10.2024 22.5°C
Lewis Hamilton se snad pro závodění ve formuli jedna narodil, navíc celá jeho rodina tomuto cíli podřizuje prakticky všechno.
Tradovaná historka, jak desetiletý vítěz britského motokárového šampionátu přišel za šéfem stáje McLaren Ronem Dennisem a řekl mu, že pro něho jednou vyhraje šampionát formule jedna, svědčí o lecčems.
A když Lewis Hamilton opravdu ve svých dvaadvaceti letech vlétl ve stříbrném monopostu do mistrovství světa, zazářil jako meteor.
Prvnímu pilotu tmavé pleti unikl titul v jeho premiérové sezoně jen o pouhopouhý bod, když v posledním závodě sezony prohospodařil sedmibodový náskok na Kimiho Räikkönena.
Čtěte více: Brazilský thriller: Hamilton je nejmladší mistr světa
Letos všechno spělo ke stejně dramatickému finiši, když se od začátku sezony s jen mírnou převahou střídali na čele rivalové z McLarenu i Ferrari. Loňským selháním posílený Brit nakonec ovšem zvládl i brazilský thriller a stal se nejmladším mistrem světa v historii.
Cestu za titulem začal Hamilton vítězstvím v úvodním závodě v Austrálii, kde mu to ale soupeři z Maranella hodně ulehčili.
Už ve druhé velké ceně sezony ale přišlo první potrestání ze strany traťových komisařů a pilot McLarenu se musel při triumfu Räikkönena smířit s pátým místem. Tresty vůbec britského pilota provázely celým ročníkem a stály ho několik cenných bodíků.
Když už se po prvním výpadku v Bahrajnu dostával do formy, což korunoval fantastickým vítězstvím v Monaku, přišla další černá série.
V Kanadě začala Hamiltonovou málo vídanou chybou, když při výjezdu z boxů přehlédl červené světlo na semaforu a narazil zezadu do Kimiho Räikkönena. Pro oba kohouty závod předčasně skončil.
Ve Francii pak chtěl pilot McLarenu na fiasko zapomenout, ale kvůli trestu z Kanady vyrážel až třináctý, a když se už už prokousával k nějakým bodům, přišla další rána od komisařů.
Za manévr při předjíždění Adriana Sutila, při němž vyjel z trati, si vysloužil průjezd boxy a skončil bez bodů až desátý. Potrestání britskou stáj hodně rozladilo, ale zdravě naštvaný Hamilton dokázal odpovědět tím nejlepším způsobem.
Pod obrovským tlakem fanoušků i médií dokázal triumfovat na domácím okruhu v Silverstone a bodově se dotáhl na oba rivaly z Ferrari v čele šampionátu.
Na vítězství ve Velké ceně Británie navázal Hamilton skvělou jízdou v Německu, kde dokázal vyhrát i navzdory faktu, že při výjezdu safety caru po Glockově ošklivé nehodě na rozdíl od konkurence nezamířil do boxů a v závěru se musel prokousat znovu na čelo.
Problém s pneumatikou sice vedoucího muže šampionátu stál lepší umístění v GP Maďarska, ale nakonec ho to při vítězství stájového kolegy Kovalainena mrzet nemuselo.
Felipe Massa totiž přišel pouhá tři kola před koncem o vítězství, když zůstal stát na trati s kouřícím motorem.
To byl také průvodní jev letošního šampionátu: Ferrari prakticky nedokázalo využít Hamiltonových zaváhání a získat na jeho úkor výraznější bodový náskok, navíc z boje o titul pomalu ale jistě odpadával obhájce Kimi Räikkönen.
Možná nejkontroverznější okamžik přišel v Belgii. Hamilton přišel o vítězství tři hodiny po závodě, kdy traťoví komisaři rozhodli, že při předjíždění Kimiho Räikkönena si zkrátil šikanu a získal tím nedovolenou výhodu oproti soupeři.
Hamilton sice po "říznutí" zatáčky Fina pustil před sebe, ale ihned ho zase předjel, za což si vysloužil dodatečný pětadvacetivteřinový trest. Kvůli němu se propadl na třetí místo a vítězství spadlo do klína Felipemu Massovi.
Čtěte více: Boj právníků místo závodění. Jak FIA potopila McLaren
Proti penalizaci se postavily i velké osobnosti historie F1, protest McLarenu nicméně odvolací soud Mezinárodní motoristické federace (FIA) smetl ze stolu a Hamilton definitivně přišel o čtyři body.
Náladu si Brit nespravil ani v dalším závodě v Itálii, kde po tragickém patnáctém místě v kvalifikaci dojel aspoň pro dva body za sedmé místo. Jenže Felipe Massa na tom nebyl o nic lépe - při šokujícím vítězství mladíčka Vettela dojel jen o příčku před svým největším rivalem.
Rozhodující náskok si ale kvůli dalšímu trestu v Japonsku Hamilton nevypracoval a vše směřovalo - stejně jako před rokem - k velkému finále v Brazílii.
Tomu předcházely mimo jiné i další rasistické útoky na prvního pilota černé pleti v kokpitu F1, třeba v podobě virtuálního házení hřebíků na trať.
Nicméně do Sao Paula přijel Hamilton opět se sedmibodovým náskokem, tentokrát na domácího Felipeho Massu, a odhodlaný tentokrát titul bez riskování pojistit. K tomu mu stačilo páté místo, i kdyby Brazilec vyhrál.
Jenže historie si s Lewisem Hamiltonem znovu pohrála. Když už to vypadalo, že si třiadvacetiletý loňský nováček v klidu dojede ke kýžené páté příčce, do závěrečného účtování promluvil déšť.
Britův stříbrný monopost se rázem ocitl až za Sebastienem Vettelem a pro titul si v tu chvíli jel suverénně první Felipe Massa. Osud se ale nad Hamiltonem přeci jen smiloval.
Čtěte více: Ukradl nám titul, zlobí se fanoušci. Glock to popírá
Timo Glock totiž v závěrečné deštivé ruletě zariskoval a nepřezul pneumatiky. Houstnoucí kapky snášející se z nebe pršely britskému mladíčkovi štěstí.
Glock se suchými pneumatikami nezvládal řízení a Hamilton se v posledních zatáčkách dostal před něho znovu na pátou příčku, aby si dojel jako nejmladší pilot v historii pro titul mistra světa.
Projděte si Hamiltonovu cestu na trůn krok za krokem:
Diskuse: Hamilton dokázal nemožné. Z motokár až k titulu v F1
1999 – 2024 © centrum holdings O nás | Volná místa | Reklama | Všeobecné podmínky | Nápověda | Služby firmám
Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu centrum holdings zapovězeno.